«Μάλλον κέρδισα το βραβείο επειδή δεν ήταν εδώ ο Χάνεκε» δήλωσε από σκηνής ο μεγάλος νικητής των φετινών Κανών Ζακ Οντιάρ, ο οποίος είδε το 2009 τον «Προφήτη» του να χάνει από τη «Λευκή Κορδέλα» και το 2012 το «Σώμα με Σώμα» από την «Αγάπη» του σπουδαίου Αυστριακού auteur. Ήταν ένας απόλυτα απρόσμενος νικητής, καθώς πριν ξεκινήσει η τελετή απονομής με οικοδεσπότη τον Λαμπέρ Γουιλσόν το «Dheepan» του, η βίαιη στην επιφάνεια μα τρυφερή στην ψυχή ιστορία μιας τριάδας προσφύγων από την Σρι Λάνκα – άντρας, γυναίκα κι ένα μικρό κορίτσι – που «αναγκάζονται» να γίνουν οικογένεια στο σύγχρονο Παρίσι, δεν ήταν παρά ένα μικρό αουτσάιντερ. Κι όμως, ο συνδυασμός ανθρωποκεντρικής σκηνοθετικής οπτικής και απόλυτα επίκαιρου θέματος έκαναν τους αδελφούς Κοέν, προέδρους της φετινής κριτικής επιτροπής, να αφήσουν εκτός μεγάλων βραβείων το «Carol» του Τοντ Χέινς και να χρίσουν το μικρό γαλλικό δράμα καλύτερη ταινία του φετινού φεστιβάλ.
Από την άλλη, ο «Αστακός» του Γιώργου Λάνθιμου επιβραβεύτηκε για το τολμηρό, sui generis όραμά του με το Βραβείο της Επιτροπής, το οποίο απένειμε στον Έλληνα σκηνοθέτη μια αστραφτερή Λετισιά Κάστα. Εκείνος ευχαρίστησε την επιτροπή, το φεστιβάλ και όλους τους συνεργάτες του, κάνοντας ειδική αναφορά στο μόνιμο συνσεναριογράφο του Ευθύμη Φιλίππου, «χωρίς τον οποίο δε θα μπορούσα να είχα κάνει την ταινία». Η βραδιά είχε ξεκινήσει με την Τζέιν Μπίρκιν να απονέμει τον τιμητικό Χρυσό Φοίνικα στη «γιαγιά της νουβέλ βαγκ» Ανιές Βαρντά («Η Κλεό Από τις 5 έως τις 7» ) κι αμέσως μετά τον Μεξικανό Μισέλ Φράνκο να παραλαμβάνει το βραβείο σεναρίου για το «Chronic».
Η επιλογή του Βενσάν Λιντόν («Ο Νόμος της Αγοράς» ) στον αντρικό ρόλο ήταν αναμενόμενη, όχι όμως και το μοίρασμα του αντίστοιχου γυναικείου βραβείου στις Ρούνι Μάρα («Carol» ) και Εμανουέλ Μπερκό («Βασιλιά μου» ), που άφησε την εντυπωσιακή Κέιτ Μπλάνσετ με άδεια χέρια. Η σπρωγμένη από τους συμπαραγωγούς Γάλλους «Δολοφόνος» του βετεράνου Χου Χσιάο – Χσιέν βολεύτηκε με την καλύτερη σκηνοθεσία, ενώ η μεγάλη έκπληξη της φετινής διοργάνωσης, ο σοκαριστικός «Γιος του Σαούλ» του πρωτοεμφανιζόμενου Λάζλο Νέμες από την Ουγγαρία, απέσπασε δίκαια το Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής, αλλά και εκείνο της Διεθνούς Ένωσης Κριτικών. Στα παράλληλα τμήματα κυριάρχησαν οι λατινοαμερικανικές ταινίες, με εξαίρεση το ισλανδικό «Rams», μια ανθρώπινη αγροτική δραμεντί, το οποίο κέρδισε το βραβείο στο «Ένα Κάποιο Βλέμμα» (νικητής πέρσι ήταν ο «Λευκός Θεός» ).
Το «Embrace of the Snake» του Κολομβιανού Σίρο Γκουέρα ανακηρύχτηκε καλύτερη ταινία του «Δεκαπενθημέρου Σκηνοθετών» και η «Paulina» του Αργεντινού Σαντιάγο Μίτρε («Ο Φοιτητής» ) της «Εβδομάδας Κριτικής», ενώ το «La Tierra y la Sombra» του Σεσάρ Ασεβέδο, πάλι από την Κολομβία, κέρδισε τη Χρυσή Κάμερα, βραβείο το οποίο απονέμεται στον καλύτερο πρωτοεμφανιζόμενο σκηνοθέτη απ’ όλα τα επίσημα τμήματα.
Τα Βραβεία
Χρυσός Φοίνικας: «Dheepan» του Ζακ Οντιάρ
Μεγάλο Βραβείο: « Ο Γιος του Σαούλ» του Λάζλο Νέμες Βραβείο
Σκηνοθεσίας: Χου Χσιάο – Χσιέν («Η Δολοφόνος» )
Βραβείο της Επιτροπής: «Ο Αστακός» του Γιώργου Λάνθιμου
Σενάριο: Μισέλ Φράνκο («Chronic» )
Αντρικός Ρόλος: Βενσάν Λιντόν («Ο Νόμος της Αγοράς» )
Γυναικείος Ρόλος: Ρούνι Μάρα («Carol» ), Εμανουέλ Μπερκό («Βασιλιά μου» )
Χρυσός Φοίνικας Μικρού Μήκους: «Waves ‘98» του Ελί Νταγκέρ
Χρυσή Κάμερα: «La Tierra y la Sombra» του Σεσάρ Ασεβέδο
Βραβείο τμήματος «Ένα Κάποιο Βλέμμα»: «Rams» του Γκρίμουρ Χακόναρσον
Βραβείο τμήματος «Δεκαπενθήμερο των Σκηνοθετών»: «Embrace of the Snake» του Σίρο Γκουέρα
Βραβείο τμήματος «Εβδομάδα Κριτικής»: «Paulina» του Σαντιάγο Μίτρε
Βραβείο FIPRESCI (Διαγωνιστικό πρόγραμμα ): «Ο Γιος του Σαούλ»
http://www.athinorama.gr/cinema/article/68o_festibal_kanon_o_foinikas_sto_dheepan_to_brabeio_tis_epitropis_ston_lanthimo-2507052.html